15 januari 2019

Een kijkje achter de schermen bij het Adviesteam Kwaliteit

Martijn Jonkers

Adviseur

Het verhogen van het kwaliteitsniveau en het verbeteren van de tevredenheid van klanten en andere stakeholders, dat is waar de adviseurs van het adviesteam Kwaliteit van CertificeringsAdvies Nederland dagelijks mee bezig zijn. Dat realiseren ze door bijvoorbeeld ISO 9001 (advies)trajecten uit te voeren bij klanten, door trainingen te geven zoals een ISO 9001 praktijktraining, door interne audits uit te voeren en door in te spelen op allerlei kwaliteitsgerelateerde vraagstukken. Voor de rubriek ‘kijkje achter de schermen’ vertellen Martijn, Steven, Thijs en Eline M. over hun werkzaamheden, hun klanten en hun doelen en uitdagingen.

Samen met mensen en organisaties verder bouwen

Op vrijdag, de laatste dag van de week, kijken we als adviseurs eigenlijk alweer vooruit naar de week die komen gaat. Welke afspraken staan er in de agenda en wat staat ons te wachten? Wanneer je met een (advies)traject bij de klant bezig bent, zoals bijvoorbeeld ISO 9001, dan is dat doorgaans een langer traject. Wanneer je die betreffende klant dan in de agenda ziet staan, dan weet je in welke fase van het traject de klant zich bevindt en welke acties er tijdens de aankomende afspraak op de agenda staan.

Een afspraak bij de klant begint doorgaans met een bakje koffie en een praatje over het afgelopen weekend, het voetbal of andere ontwikkelingen. Vervolgens gaan we met elkaar aan de slag. Bij een eerste afspraak maken we natuurlijk even kennis en leg je als adviseur uit wat de bedoeling is; hoe gaat het traject verlopen. Bij vervolgafspraken duik je samen met de klant al snel de actielijst en documenten in die zijn opgesteld in vorige afspraken. En in sommige afspraken kom je in de rol van interne auditor bij een klant van een collega langs om een interne audit te verzorgen. Ons werk is daardoor heel divers. Het ene moment doe je zelf een adviestraject, het andere moment audit je een traject van een collega en soms geef je een training aan een enthousiaste groep cursisten.

Werken op de laptop bij CAN

Deuren en ogen openen

Een andere uitdaging binnen ons werk is dat iemand binnen de organisatie van de klant, zoals de KAM-coördinator, een opdracht krijgt, zoals het behalen van ISO 9001, omdat dit wordt gevraagd vanuit een klant, terwijl het MT van de organisatie er eigenlijk niet achter staat. Of er juist wel achter staat, maar er minder bij betrokken is of wil zijn. Voor jou als adviseur zit de uitdaging dan in het MT/management bewust maken van de meerwaarde van het systeem. Vaak zie je dat zo’n MT het wel prima vindt, maar het is dan leuk om uiteindelijk de omslag te zien. Dat men echt in de gaten krijgt dat het verhelderend werkt, dat het deuren en ogen opent en dat ze stukjes van de organisatie ineens anders gaan zien terwijl ze er eerst altijd met oogkleppen op naar keken.

Eigenlijk ben je als adviseur kwaliteit in het dagelijks werk veel bezig met leren, adviseren, opvoeden, meenemen en ondersteunen. Je brengt mensen in een organisatie bij hoe ze omgaan met een managementsysteem en bespreekt met hen hoe ze tegen de norm aankijken. De kunst is om als adviseur zoveel mogelijk toegevoegde waarde aan de organisatie te leveren met behulp van het managementsysteem. Het is altijd prettig wanneer een traject is afgerond, dat de klant dan tevreden is. Maar het geeft vooral een voldaan gevoel als je als adviseur kunt concluderen dat het echt nut heeft gehad wat je samen met de klant hebt opgezet.

Laptop, dopper en muismat van CAN

Samen leren, lachen en ontwikkelen

Werken bij CertificeringsAdvies Nederland is werken in een hecht team waarin veel jonge, energieke en ambitieuze adviseurs werkzaam zijn. Iedereen wil graag veel leren, bij de klant, maar ook van elkaar. En daarnaast accepteren we ook een heleboel van elkaar. Dat werkt erg prettig. Bedrijfscertificeringen hebben natuurlijk een bepaalde serieuze toon, maar tijdens en om de trajecten heen is er zeker wel ruimte voor een grap en een lach. Dat geeft een bepaalde rust en maakt werken bij CertificeringsAdvies Nederland in die zin ook relaxed. De werkdruk is er uiteraard wel, maar de balans is juist ook heel goed. Er wordt namelijk goed gepland en meegedacht in oplossingen. Iedereen is heel flexibel. En tijdens de vrijdagmiddagborrel is het, met een potje FIFA op zijn tijd, altijd heel gezellig!

Ontwikkelingsreis met collega's

Join the club?!

Wil jij net als onze adviseurs kwaliteit deel uitmaken van een team en werken in een inspirerende omgeving met uitdagende projecten? Kijk dan eens naar onze openstaande vacatures! Zit er geen passende vacature voor je tussen, maar zie je wel kansen om elkaar te versterken? Laat ons dan weten waarom jij onze selectie kunt versterken. Doe een open sollicitatie of neem contact op.

Vacatures

Teamtalk

Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.

19 januari 2022

Van CANtoor naar CAN clubhuis

Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]

10 januari 2022

Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?

Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal […]

Recent

De kracht van een sterk werkgeversmerk? Cultuur is het antwoord!

27 maart 2024

‘Step’s lekker deur!’ – CAN Do activiteit Q1-2024

20 maart 2024

A touch of gold… CAN kerstevent 2023

16 januari 2024