10 januari 2022

Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?

Steven Zwarts

Manager Opleidingen

Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model

Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal geen standaard organisatie. Integendeel! Wij hebben ons eigen, unieke CAN model ontwikkeld. Klinkt ingewikkeld? Nou, dat valt reuze mee. Met behulp van slechts zes simpele plaatjes kunnen wij ons hele organisatiemodel aan je uitleggen: wie zijn we, waar staan we voor, hoe we (samen)werken en waar we naartoe willen.

De ontwikkeling van ons eigen CAN Model

Je kent ze vast wel, van die standaardbeloften in vacatureteksten van organisaties:

  • “Bij ons mag je zelf bepalen wanneer je werkt” – Als het maar wel tussen 9:00 en 17:00 is;
  • “Hier heb je alle vrijheid om te bepalen waar je werkt” – Als je maar wel vaak genoeg je gezicht laat zien op kantoor;
  • “Bij ons krijg je de vrijheid om je functie zelf in te richten” – Als je maar wel toestemming vraagt bij je leidinggevende.

 

Sommige ondernemers vinden het ‘nieuwe werken’ een ontwikkeling die kansen biedt, anderen worstelen er enorm mee, maar de realiteit is dat de manier van werken aan het veranderen is. Evolueren is misschien een beter woord. We zijn steeds kritischer gaan kijken naar de verhouding tussen werkgever en werknemer. Organisaties moeten steeds flexibeler worden om zich voortdurend aan te kunnen passen op veranderingen en medewerkers willen meer dan ooit dat hun kwaliteiten benut worden. Geen leidinggevende die vertelt hoe iedereen zijn werk doet, maar collega’s met wie je kan sparren om problemen op te lossen.

Er is meer ondernemerschap, verantwoordelijkheid en vertrouwen nodig op de werkvloer. Iedereen kent de zogenaamde beloftes van bedrijven die ‘met de tijd mee willen gaan’. De angst om echt veranderingen door te voeren blijft regeren, omdat vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen bij de werknemers leggen voelt als het afschuiven van taken en het verliezen van de controle.

En dat is precies de reden waarom wij ons eigen organisatiemodel ontwikkeld hebben: het CAN model. Het CAN model is, niet geheel verrassend gezien het verhaal hierboven, gebaseerd op drie V’s. Drie V’s? Yes, die staan voor:

  • Vrijheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen

Hoe werkt dat organisatiemodel dan?

Ik hoor je denken: “Is dit niet de zoveelste belofte van een organisatie die wil laten zien hoe leuk en modern de organisatie is?” Goede vraag! Aan de hand van wat voorbeelden laten we zien hoe ons organisatiemodel eruitziet. Dan kun je zelf bepalen wat je ervan vindt.

Hiërarchie

We beginnen met het woord hiërarchie. Daar zijn we niet zo van. Geen afdelingen waar iemand de baas is, geen collega’s die vertellen wat je moet doen en geen controlerende directeur die boven je staat. Wij geloven juist dat elke medewerker binnen CAN onze organisatie weer een stukje verder gaat brengen. Wij vertellen je niet hoe het moet, maar gaan juist uit van jouw kracht en talent. Elke dag kun je met collega’s, partners en klanten sparren om verder te komen. Niet op basis van functie, maar op basis van kennis en gelijkheid. Deze manier van werken is gebaseerd op (ja hoor, daar komt die weer) vrijheid, verantwoordelijkheid & vertrouwen.

Aansturen van de dagelijkse operatie een taak van de direc….. medewerker

Zijn we allemaal niet allergisch voor bureaucratische organisaties waar elke vijf euro die wordt besteed langs de leidinggevende en het MT moet? En wat voor nut heeft een ideeënbus waarin iedereen zijn inbreng kan delen, terwijl er vervolgens niet meer naar omgekeken wordt?

Misschien beschrijven we praktijksituaties nu iets te negatief, maar het gebeurt nog te vaak dat de dagelijkse operatie wordt aangestuurd door een directie en dat de inbreng van medewerkers daarbij minimaal is. Je zou toch denken dat iemand die dagelijks met zijn werk bezig is, veel meer zicht heeft op potentiële verbeteringen in de operatie dan een MT-lid?

Precies daarom hebben wij een Operationele Stuurgroep (OS). Dit is een groep medewerkers die de dagelijkse gang van zaken aanstuurt en potentiële verbeteringen (die door henzelf en collega’s worden ingeschoten) behandelt en doorvoert zonder tussenkomst van de directie.

Meer over CAN model

De toekomst van de organisatie bepaal jij

Een ondernemer is niet voor niets ondernemer. Ergens heeft hij/zij een kans gezien en deze gepakt. De kracht van ondernemers zit hem vaak in het zien van kansen en het durven nemen van risico’s. De achilleshiel van ondernemers? Kritisch op je eigen keuzes durven zijn, medewerkers niet betrekken bij beslissingen en geen openheid van zaken geven.

Om hierin te kunnen voorzien hebben we een Strategische Denktank (SD) binnen de organisatie. De SD is een onafhankelijk adviesorgaan, bestaande uit verschillende medewerkers binnen de organisatie, dat gevraagd en ongevraagd strategisch advies kan geven aan het MT. Elke medewerker kan, op basis van competenties, plaats nemen in de SD. En iedere medewerker heeft de mogelijkheid om input te geven aan de SD. Zo zorgt elke medewerker ervoor dat er kritisch gekeken wordt naar de ambities, doelen en ontwikkelstappen van de organisatie. Op die manier werkt iedereen binnen de organisatie aan de toekomst en niet enkel het MT. Klinkt logisch toch? Vinden wij van wel!

Meewerken aan de ambitie van de organisatie

Wij zijn een ambitieuze organisatie. Als je niet goed tegen veranderingen in een organisatie kunt, dan is het niet verstandig om bij ons te (komen) werken. Ons eigen organisatiemodel (CAN Model) geeft ons ook richting bij het bepalen van onze ambitie(s). Werken aan de organisatie is bij ons even belangrijk als werken in de organisatie. Hier krijg je als medewerkers dan ook ruimschoots de tijd en gelegenheid voor.

Hoe we dat doen? Bijvoorbeeld door middel van onze interne projecten. Elk kwartaal worden er interne projecten opgestart om onze organisatie een stap verder te brengen. Een projectgroepje, bestaande uit verschillende medewerkers, presenteert en/of implementeert aan het eind van het kwartaal een advies om de organisatie toekomstbestendig te maken.

CAN Model

Join the club!?

Zoals je ziet zijn wij geen standaard organisatie. In onze organisatie bepalen wij niet wat jij gaat doen, maar helpen we je om jouw ambities waar te maken.

Ben jij iemand die graag werkt volgens een duidelijke structuur, concrete opdrachten moet krijgen om iets gedaan te krijgen en het liefst niet al te veel organisatieveranderingen door wil maken? Dan is werken voor CAN niet de beste keuze.

Ben jij iemand die vol nieuwe ideeën zit, ambitieus is en zijn eigen carrièrepad wil bepalen? Lees meer ervaringsverhalen, bekijk onze vacatures of kom gewoon eens langs in ons clubhuis! Wij vertellen je graag meer over (werken bij) onze organisatie.

Bekijk vacatures

Teamtalk

Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.

19 januari 2022

Van CANtoor naar CAN clubhuis

Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]

10 januari 2022

Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?

Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal […]

Recent

Aan tafel met Nelis (Q1-2024)

3 april 2024

De kracht van een sterk werkgeversmerk? Cultuur is het antwoord!

27 maart 2024

‘Step’s lekker deur!’ – CAN Do activiteit Q1-2024

20 maart 2024